Monday, November 13, 2006

Pakinaperjantain haaste

Ei, isä ei!

Isä on polvillaan minun edessäni. Hän on päissään ja unohtanut, että minä olen hänen tyttärensä, hänen vastalöytynyt tyttärensä. Enkä Sylvi hänen nuoruudenrakastettunsa, minun äitini, joka kuoli minun ollessani vasta viiden vanha.

Isä on vaalinut Vienon kuvaa mielessään kaikki nämä vuodet, ja aika on vain kaunistanut sitä kuvaa. Eikä hän näytä huomaavan, miten hyvä vaimo hänellä on rinnallaan.

Isä on holisti, viikonloppujuoppo, oli jo silloin äidin kuoltua. Hän ei vain koskaan ole uskaltanut myöntää sitä. Työnsä hän on aina hoitanut, mutta hänen vapaa-aikansa parhaat hetket on uhrattu veli Baccukselle.

Isä on polvillaan minun edessäni, mutta en minä voi ottaa vastaan hänen palvontaansa. Hän haluaa, että istun hänen vierellään sohvalla ja pidän häntä kädestä. En minä voi. Enkä halua. En minä voi istua hänen sylissään ja antaa hänen suudella minua suoraan suulle. Ei sitä, isä, ei.

Totta kai minä rakastan sinua. mutta en minä ole tottunut sellaiseen. Olen liian isokin jo. Sitä paitsi sinä inhotat minua humalaisena. Kasvosi punoittavat ja ovat paisuneet liiasta viinasta. Olet epämiellyttävä kännissä.

Kyllä minä tiedän, että sinä olet hyvä ihminen, helläluontoinen. Sydämesi on puhdasta kultaa. Mutta nouse jo ylös sieltä. En minä voi ottaa vastaan sellaista rakkautta. Se tulee parikymmentä vuotta liian myöhään.

© Paperivuorineuvos

4 comments:

Anonymous said...

Koskettava kirjoitus isästä tämäkin.

Hallatar said...

Voi miten monta elämää alkoholi onkaan pilannut.. =(
Surullista.
Ehkä he alunperin tavoittelevat rouva Fortunaa,
mutta saavat vain Baccuksen...
Lähimpiensä kammotukseksi.

Paperivuorineuvos said...

Kiitos kommenteistanne, Leelia ja Hallatar.

Anonymous said...

Niin surullista. Ettei saa olla lapsi.